لگاریتم

وب نوشته های میلاد پایکار در مورد هر چیزی که به نظرش جالب میاد !

لگاریتم

وب نوشته های میلاد پایکار در مورد هر چیزی که به نظرش جالب میاد !

لگاریتم

تو این بلاگ چیز هایی رو خواهم نوشت که به نظرم جالب به نظر میاد.
احتمال داره خیلی از نوشته ها کپی شده از جاهای دیگه باشن . (البته با منبع مینویسم )
اگه دوس دارین میتونین توی فید وبلاگ عضو شین :)

طبقه بندی موضوعی
مدال رنگی

چرا از وبسایت زومیت متنفرم؟!

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲ ب.ظ

نکته 1 _ همونطور که تو پست اول این وبلاگ گفتم، در واقع این وبلاگ رو درست کردم تا بتونم نظر خودم رو در مورد موضوعات گوناگون بیان کنم.

نکته 2 _ این پست رو مینویسم، نه به خاطر اینکه بگم فقط زومیت خیلی بده و بقیه سایت ها همه خوب هستن و هیچ ایرادی ندارن. بلکه میخوام بگم از نظر من که یک علاقه مند به اینترنت و فناوری هستم وبلگ های آی تی راه خوبی رو طی نمیکنن. البته این چیزی هم که دارم مینویسم نظر شخصی من هست و ممکنه ایراداتی توش مطرح باشه.

نکته 3 _ ایده نوشتن این مطلب رو بعد از خوندن این پست از مانی قاسمی یکی از نویسنده های وبلاگ نارنجی، که تحت عنوان "زومیت و ماجرای جعل هویت" منتشر شده، گرفتم. مطلبی که نوشته بود رو میتونید تو ادامه ی مطلب بخونید.

نکته 4 _ اما اینکه من خودم از چه زمانی از زومیت متنفر شدم برمیگرده به یک سال پیش که متوجه شدم سایت زومیت علاقه وافری به ایجاد جو سازی علیه برند ها داره و همچنین زومیت هر خبری از هر منبع غیر موثقی که میخونه سریعا اقدام به انتشار اون مطلب میکنه. نکته دومی که باعث آزار من شد، نبود ِ یک فید کامل بود به طوری که زومیت کلا تلاش میکنه که کاربر ها همیشه باید به سایتش سر بزنن و حتی خبر های خیلی مزخرف رو میگه که باید تو ادامه ی مطلب بخونید !!!!! خوب برادر من تو هم حداقل مثل نارنجی باش که مطلب های طولانی رو در ادامه ی مطلب میزاره ! اصلا زومیت اعتقادی به فید و فیدخونی نداره ! از هر فرصتی فقط برای تبلیغات استفاده میکنه.

نکته 5 _ به نظر شما وبلاگ های آی تی نباید از موضوعاتی مثل تعداد هسته و اینکه فلان مدل گوشی چه فرقی با اون یکی داره و جنس پشت قاب فلان گوشی چیه و چرا از گوشه های گرد یکم مایل به مستطیل و این جور خاله زنک بازی ها دست برداره و یکم خلاقیت داشته باشه و خودش تولید محتوا کنه و فقط صرفا از ترجمه کردن مطالب خارجی دست بکشه ؟؟

نکته 6 _ من همچنان هم از فید زومیت استفاده میکنم و با تنفر زیادی که ازش دارم بازهم سایتش رو باز میکنم تا معلومات و دانش خودم رو گسترش بدم. به قولی دانش اگر در زومیت هم باشد مردمانی ............. .
.

نکته 7 _ و اما میرسیم به مطلب آقای مانی قاسمی :

زومیت و ماجرای جعل هویت


مشغله های کاری و فعالیت در وبلاگ نارنجی و نشریه عصر ارتباط باعث شده که کمتر فرصت به روزرسانی این وبلاگ را داشته باشم ، با این وجود اتفاقی در فضای وب فارسی رخ داد که باعث شد تا این چند خط را درباره آن، با دیگران به اشتراک بگذارم.

ماجرا از اینجا شروع که شد چند روز پیش یکی از دوستان من را از کامنتی مطلع کرد که در وبسایتی به نام زومیت ، از جانب من نگارش شده بود. متن این کامنت بدین ترتیب بود :

سلام به زومیت من مانی قاسمی هستم یکی از نویسنده های نارنجی ، زومیت متاسفمم کلی از بازدیدکننده هایتان را از دست دادید.

ظاهرا سرور های این وبلاگ حین پوشش یک کنفرانس با مشکل مواجه شده‌اند، و در پی آن چنین کامنتی نوشته شده است. جالب است که سردبیر این وبلاگ، بدون اینکه در راستای تایید و صحت این کامنت تلاشی بکند، اقدام به پاسخگویی در قسمت نظرات کرده، که قسمتی از این پاسخ را در ادامه مشاهده می‌کنید :

ممنون که نظر گذاشتید همین که نویسنده نارنجی مقالات زومیت رو دنبال می کنه در نوع خودش جالب و دوست داشتنی. ما در کل برخلاف شما بدنبال رقابت سالم هستیم و بدون شک روند رو به رشدمون رو ادامه خواهیم داد. در نهایت درست که باید احساس خطر بکنید ولی نه اینقدر که به این شکل بیان کنید.

طبعا نحوه پاسخگویی ایشان، جو را ملتهب کرده و منجر به آن شد تا تعدادی از خوانندگان توهین هایی را نسبت به بنده ، در قسمت نظرات به ثبت برسانند.

من پس از اطلاع از این موضوع، ایمیلی را به آقای مسعود یوسف‌نژاد ارسال کردم و خواستار پاک شدن هرچه سریع‌تر این کامنت ها شدم. متن ایمیل من را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید :

ظاهرا فردی با نام اینجانب و از طرف وبلاگ نارنجی، برای شما کامنتی  گذاشته است که بحث های بسیاری را در بر داشته است. لذا بدینوسیله اعلام می کنم که آن نظر با بنده و وبلاگ نارنجی هیچگونه ارتباطی نداشته است و از شما انتظار می رود تا نظر مذکور و پاسخ های مرتبط به آن را هرچه سریع تر حذف نمایید.
اما چرا در ابتدای این مطلب از واژه تعجب برانگیز استفاده کردم؛ همانطور که مطلع هستید ایمیل بنده و کلیه تیم نارنجی در صفحۀ اول سایتمان در دسترس است، لذا چنین شیطنت ها و جعل نظراتی، از کاربران انتظار می رود. نکته ای که وجود دارد این است که شما بدون هیچگونه تلاشی برای تایید آن نظر  از سمت بنده، اقدام به پاسخ دادن نموده اید. به امید اینکه در آینده با نمونه های مشابه احتمالی، حرفه ای تر برخورد کنید و اجازه چنین سو استفاده هایی را از کاربران سلب نمایید.
آقای یوسف‌نژاد در پاسخ به این ایمیل فرمودند که موردی وجود ندارد و کامنت ها حذف خواهند شد. من این ایمیل را در ساعت ۹ شب، پنجشنبه ۹ شهریور ارسال کردم. انتظار داشتم که با توجه به اهمیت موضوع و توهین هایی که به من شده بود، کامنت ها بلافاصله حذف شود، اما در کمال تعجب دیدم که هیچگونه اقدامی در این راستا صورت نپذیرفت. من به یاد ندارم که در نارنجی با آن حجم از بازدید و نظرات کسی چنین کاری کرده باشد و نظرش بعد از دریافت چنین شکایتی بیشتر از چند دقیقه در آنجا باقی مانده باشد. به نظر میرسید که مسوول محترم سایت زومیت علاقمند است که این نظر جعلی به خوبی توسط خواننده هایش دیده شود . ساعت ۱۱ روز بعد، تصمیم گرفتم یکبار دیگر موضوع را پیگیری کنم. در آن زمان نمی‌دانستم که آقای یوسف نژاد ، سردبیر این وبلاگ هستند و ار رفتارشان گمان می‌بردم که یکی از نویسندگان باشند. لذا این بار از طریق فرم تماس با مدیریت ایمیلی دیگر را ارسال کردم . با توجه به اینکه بیش از ۲۴ ساعت از زمان واقعه می‌گذشت، لذا دیگر هیچ یک از خوانندگان به قسمت نظرات پست مذکور مراجعه نمی‌کردند و خدشه ای که به شخصیت من وارد شده بود، جبران ناپذیر می‌نمود. این بار برای اینکه میزان جدیت خود را به مسئولین زومیت نشان دهم ، خواهان این شدم که در پستی جدا گانه و یا در آپدیتی مربوط به همان مطلب، موضوع را شفاف سازی نمایند. در کمال تعجب ایمیلی از آقای مسعود یوسف نژاد، دریافت کردم که محتوای آن را می‌توانید در ادامه بخوانید :

۱. پست جداگانه برای موضوعی با این سطح از اهمیت هرگز در زومیت منتشر نخواهد شد.

۲. من دیروز به شدت درگیر اخبار نمایشگاه بودم و این موضوع در اولیت‌های پاینی برام قرار داشت امروز می خواستم این کار و انجام بدم که با این نوع نوشتار شما به کل پشیمان شدم. بهتر به همون منوالی که نارنجی از ابتدا تمایل داشته ارتباط دو وب سایت مشابه قبل ادامه پیدا کنه.

۳. اگر پاسخی دارید می توانید با نام خودتون در بخش نظرات همون پست کامنت بذارید و مورد رو تکذیب یا تایید کنید. با عرض پوزش ولی الان تقریبا مطمئن شدم که اون پست توسط خود شما ارسال شده بود.

۴. ما واقعا فرصت نداریم کامنت همه مردم رو باهاشون چک کنیم.

شاید بهترین عکس العمل در قبال چنین جوابی، تنها سکوت باشد. اما چند نکته در این جواب به شدت رفتار حرفه ای را زیر سؤال می‌برد. مگر پاک کردن یک کامنت ، که آن همه توهین را در بر داشته است، چه قدر زمان می‌برد ؟ آیا درست است که اخلاقیات اولویت آخر در کارهایمان باشد ؟ در مورد نکته سوم نیز فقط باید با چشم هایی خیره به دوربین فرضی زل زد !

اما سرقت هویت برای اولین بار در وب فارسی رخ نداده است و حتی می‌توان آن را پدیده ای رایج قلمداد کرد. بسیار دیده می‌شود  که افرادی با جعل هویت دیگران سعی می کنند از نام آنها سو استفاده کرده و یا رابطه ای را به هم بزنند. در نارنجی هم که روزانه صدها نظر دریافت می کند این موضوع کاملا شایع است. برای مثال چند ماه پیش مورد مشابهی با هویت نیما اکبرپور به وقوع پیوسته بود. و البته نارنجی برای جلوگیری از این موضوع یک دستورالعمل دارد که اجازه نمی دهد دیدگاه های افراد شناخته شده وب فارسی جعل شود. جالب است بدانید که یکی از قربانیان این ماجرا می‌توانست خود وبلاگ زومیت باشد، چرا که تا به حال کاربران بسیاری سعی کرده اند تا با جعل هویت نویسندگان این وبلاگ، نظرات جنجال برانگیزی را در بخش نظرات نارنجی به ثبت برسانند، و به همین خاطر نارنجی استفاده از نام بسیاری از سایت ها از جمله زومیت را به صورت خودکار منع کرده تا کسی از نام دیگران سو استفاده نکند.

همانطور که خواندید در برخی مکان های وب هیچ حسی از ادب و احترام وجود ندارد. و مواردی مانند حسادت سبب شده که برخی بخواهند از هر فرصتی جهت سو استفاده بهره برداری کنند. در حالی که از وبلاگ نویس ها و مدیران سایت ها این انتظار وجود دارد حداقل اصول حرفه ای و اخلاقی را در کار رعایت کنند.

 بر طبق قوانین آقای یوسف نژاد نتیجه میگیریم که شما می توانید به نام ایشان در هر سایتی و وبلاگی نظر بدهید، توهین کنید و خلاصه هر چه دل تنگ تان می خواهد از زبان ایشان بگویید. در مقابل هم اگر اعتراضی از جانب ایشان دریافت شد، مسئولین سایت های مربوطه لازم نیست تا هیچگونه اقدامی در راستای مشکل جعل هویت ایشان بکنند و اصولا می توانند از حس ششم خود استفاده کرده و مشخص کنند کدام نظر واقعی و کدام یک جعلی است.
 متاسفانه در وب فارسی مشکلات کم نبود که به لطف سایت زومیت، حمایت از جعل هویت نیز به آن اضافه شد. هر چند امیدوارم این تنها یک سو برداشت باشد و مدیر این سایت هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام نماید. شاید بد نباشد شما هم این موضوع را به دیگران خاطر نشان کنید.
  • ۹۲/۰۴/۲۵
  • میلاد پایکار

zoomit.ir

وبلاگستان فارسی

نظرات  (۲)

  • محمد حسین خانی کوثرخیزی
  • ممنون از اطلاع رسانی و اعلام نظرتون
  • مهدی درخشان
  • سلام
    امروز از سفر مکه برگشتم و با یه سری اشعار جدید آپم
    خوشحال میشم تو وبم ببینمت
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی